21.4.10

Intro shiur Matmidim Succah 32b-33a

תלמוד בבלי מסכת סוכה דף לב עמוד ב

משנה. הדס הגזול והיבש - פסול. של אשרה ושל עיר הנדחת - פסול. נקטם ראשו, נפרצו עליו, או שהיו ענביו מרובות מעליו - פסול. ואם מיעטן - כשר. ואין ממעטין ביום טוב.

  • What three physical problems make a hadas invalid for use on Succot, according to the mishna?
  • Starting in the Gemara, on the top of לג – starting with the words
נקטם ראשו

תלמוד בבלי מסכת סוכה דף לג עמוד א

נקטם ראשו. תני עולא בר חיננא: נקטם ראשו ועלתה בו תמרה - כשר. בעי רבי ירמיה: נקטם ראשו מערב יום טוב ועלתה בו תמרה ביום טוב, מהו? יש דחוי אצל מצות או לא? ותפשוט ליה מהא דתנן: כסהו ונתגלה - פטור מלכסות, כסהו הרוח - חייב לכסות.

  • Although נקטם ראשו invalidates a hadas, what new situation does Ula introduce? What do you think is the logic of his ruling?

  • What situation is R. Yirmiya inquiring about immediately afterward?
    Why should it make a difference when the
    תמרה appears?  (Hint, the legal issue in focus here is introduced by the Gemara in the next line מהו יש דחוי etc….

2 comments:

  1. To be precise this Mishna literally specifies four physical problems that make hadas pasul, ie. hadas is dry (it is physical!), the tip is broken, leaves are detached, or it has more berries than leaves. Interestingly problem of dryness has been listed among problems with the source of acquiring hadas (the same way like in the very first mishna in the 3rd perek).

    ReplyDelete
  2. My mistake, Joel! And your observation re: dryness is very perceptive - it should be looked into...

    ReplyDelete

Followers

About This Site