14.7.10

Review and Thought Questions

RESPONSA RTF
מאן תנא להא דתנו רבנן: בית שאין בו ארבע אמות על ארבע אמות, פטור מן המזוזה ומן המעקה, ואינו מטמא בנגעים, ואינו נחלט בבתי ערי חומה, ואין חוזרין עליו מעורכי המלחמה, ואין מערבין בו ואין משתתפין בו, ואין מניחין בו עירוב, ואין עושין אותו עיבור בין שתי עיירות ואין האחין והשותפין חולקין בו. לימא רבי היא ולא רבנן? - אפילו תימא רבנן. עד כאן לא קאמרי רבנן התם אלא לענין סוכה, דדירת עראי היא. אבל לגבי בית, דדירת קבע הוא - אפילו רבנן מודו, דאי אית ביה ארבע אמות על ארבע אמות - דיירי ביה אינשי, ואי לא - לא דיירי ביה אינשי.

Yesterday, we began the section at the bottom of ג. – in which the Gemara inquires about the authorship of the baraita dealing with a house that is less than 4 x 4 amot –  and all of the exemptions in various scenarios, including

-        from fence around a roof
and from the inapplicability of the structure to the problem of
-        צרעת – halachic leprosy
-        Permission to return from war to dedicate his home – and more.

The Gemara, as we saw, is going to propose that this is authored by Rebbe, and is going to reject this view and argue that it could even be authored by Rabanan.
Thought Questions for tonight:

1)     What view of Rebbe is the Gemara referring to?
2)     What view of Rabanan is the Gemara referring to?
3)     In light of what you answered in #1, why does the Gemara think that the baraita was authored by Rebbe and not Rabanan?
4)     When the Gemara rejects this proposal, what distinction does it make to explain the applicability of the baraita to the view of Rabanan?

Tonight, we are going to do an overview of the Perek from the beginning to map out the structure of what we've been learning for the past several weeks.  See you in shiur!

No comments:

Post a Comment

Followers

About This Site