22.6.10

Rava's Approach

See the approach of Rava and Abaye's response:
RESPONSA RTF
תלמוד בבלי מסכת סוכה דף ב עמוד א

ורבא אמר: מהכא +ויקרא כג+ בסכת תשבו שבעת ימים. אמרה תורה: כל שבעת הימים צא מדירת קבע ושב בדירת עראי. עד עשרים אמה - אדם עושה דירתו דירת עראי, למעלה מעשרים אמה - אין אדם עושה דירתו דירת עראי, אלא דירת קבע.

 How does Rava understand the purpose of the mitzvah of succah and what impact does that have on the structure of the succah? How does this help explain why a succah cannot be more than 20 amot high

אמר ליה אביי: אלא מעתה, עשה מחיצות של ברזל וסיכך על גבן - הכי נמי דלא הוי סוכה? - אמר ליה, הכי קאמינא לך: עד עשרים אמה, דאדם עושה דירתו דירת עראי, כי עביד ליה דירת קבע - נמי נפיק. למעלה מעשרים אמה, דאדם עושה דירתו דירת קבע, כי עביד ליה דירת עראי - נמי לא נפיק. 
What would this logically lead to, according to Abaye
How does Rava defend his approach while deflecting Abaye's difficulty

No comments:

Post a Comment

Followers

About This Site