20.6.10

Summary of Thursday Shiur and Chazara Times

On Thursday evening, we noted the following:

When learning Gemara, both to de-mystify what is happening on the Daf, and as an aid to memorizing the content of the daf, it's important to divide the Gemara up into easy-to-remember segments.  The digital version of our amud, sent to you by email following the shiur, appears below.   
Summary: Our Gemara begins with the citing of a mishna referring to the height of a קורה/beam on a מבוי - with a machloket between Tanna Kamma and R. Yehuda, parallel to the machloket in our mishna.
In Q1, the Gemara raises a concern about the lack of parallelism between the term used by TK in our mishna vs. the new mishna.
The Gemara offers to answers, A1 and A2 - separated by an איבעית אימא
In Q2,  the Gemara links back to the mishna, asking what the source is for the din of 20 amot being the upper limit of the height of a succah.
To this, there are three approaches,

  • Raba
  • R. Zeira
  • Rava
Raba - awareness that Hashem commanded us to dwell in Succot - while we are dwelling in them; unique interpretation of למען ידעו דורותיכם
R. Zeira - essence of the mitzvah is to dwell in the shade of סכך; 
when the walls are 20 amot high, a person is dwelling in the shade of the walls
Rava - (we have not yet explained this approach)

On R. Zeira and Rava's approaches, Abaye raises an objection, to which each of the two Amoraim, respectively, responds.  We explained Abaye's קושיא on R. Zeira: based on the concept that the shade must be provided by the סכך, and if it isn't the succah is invalid, a succah built in a valley - between mountains - should be invalid, since the shade is provided by the mountains and not the סכך.  R. Zeira's response: The two cases differ: in the 20 ama high succah, the succah is itself not a kosher halachic structure, because it's built in a way in which the walls create the shade and not the סכך; in the עשתרות קרנים  succah, the succah itself is inherently kosher, and it is just its circumstance ie location which mitigates the effect of the סכך.  Such a succah is indeed kosher!
תלמוד בבלי מסכת סוכה דף ב עמוד א
text from Bar Ilan Responsa Project
גמרא. תנן התם: מבוי שהוא גבוה מעשרים אמה - ימעט, רבי יהודה אומר: אינו צריך.

1Q מאי שנא גבי סוכה דתני פסולה, ומאי שנא גבי מבוי דתני תקנתא?

A1- סוכה דאורייתא - תני פסולה, מבוי דרבנן - תני תקנתא.

 A2  ואיבעית אימא: בדאורייתא נמי תני תקנתא. מיהו, סוכה (דנפישי מילתה) +מסורת הש"ס: [דנפישין מיליה]+ - פסיק ותני פסולה, מבוי דלא נפיש מיליה - תני תקנתא


: Q2מנא הני מילי?

אמר רבה: דאמר קרא +ויקרא כג+ למען ידעו דרתיכם כי בסכות הושבתי את בני ישראל, עד עשרים אמה - אדם יודע שהוא דר בסוכה, למעלה מעשרים אמה - אין אדם יודע שדר בסוכה, משום דלא שלטא בה עינא.

רבי זירא אמר: מהכא +ישעיהו ד+ וסכה תהיה לצל יומם מחרב, עד עשרים אמה - אדם יושב בצל סוכה, למעלה מעשרים אמה - אין אדם יושב בצל סוכה, אלא בצל דפנות. אמר ליה אביי: אלא מעתה, העושה סוכתו בעשתרות קרנים, הכי נמי דלא הוי סוכה? - אמר ליה: התם, דל עשתרות קרנים - איכא צל סוכה, הכא דל דפנות - ליכא צל סוכה.

ורבא אמר: מהכא +ויקרא כג+ בסכת תשבו שבעת ימים. אמרה תורה: כל שבעת הימים צא מדירת קבע ושב בדירת עראי. עד עשרים אמה - אדם עושה דירתו דירת עראי, למעלה מעשרים אמה - אין אדם עושה דירתו דירת עראי, אלא דירת קבע. אמר ליה אביי: אלא מעתה, עשה מחיצות של ברזל וסיכך על גבן - הכי נמי דלא הוי סוכה? - אמר ליה, הכי קאמינא לך: עד עשרים אמה, דאדם עושה דירתו דירת עראי, כי עביד ליה דירת קבע - נמי נפיק. למעלה מעשרים אמה, דאדם עושה דירתו דירת קבע, כי עביד ליה דירת עראי - נמי לא נפיק.

No comments:

Post a Comment

Followers

About This Site